Jan Krüs, piano- en vleugeltechnieker
In 2008 ontwikkelden we de visuele identiteit voor Jan Krüs, een Steinway-gecertificeerd pianotechnicus actief in de regio Arnhem en Nijmegen in Nederland.
Achtergrond
Jan benaderde ons voor de herontwikkeling van zijn merkidentiteit. Binnen zijn servicegebied is hij een gerenommeerd technicus en stemmer. Hij stemt de concertpiano's van muziekpodia in de omgeving, zoals Musis Sacrum in Arnhem. Hij had behoefte aan een basisset van identiteitselementen, zoals een logo, visitekaartje, briefhoofd, envelop, factuurpapier en beplakking voor een bestelbus.
Jans benadering voor het stemmen is meer gebaseerd op horen dan op het gebruik van apparaten, omdat dit resulteert in een natuurlijker en levendiger geluid.
Strategie
De bedoeling was om een ontwerp te maken dat het vakmanschap van Jan benadrukt, maar ook een natuurlijke correlatie heeft met de wereld van (piano)muziek. En ook om zijn concertkwaliteit werk uit te drukken naar al zijn (potentiële) klanten.
De visuele stijl van de merkidentiteit voor een pianotechnicus werd ontleend aan de visuele stijl van een vleugelpiano zelf Jan Krüs aan het werk aan een vleugelpiano
Ontwerp
We kozen ervoor om te werken met de visuele taal die te zien is op piano's. Dus donkere kleuren. Zwart en wit, maar ook goud en rood. We wilden echter niet te dicht in de buurt komen van de visuele stijl van Steinway of andere pianomakers. We ontwierpen een identiteit voor een pianotechnicus. Niet voor een pianofabrikant. We combineerden de vorm van een vleugel en een oor. Waar in de plaats van de gehoorgang een stemvork is geplaatst.
De vormgeving is met opzet zo helder mogelijk, zonder afleidende ornamenten. We leggen de nadruk op het werk van Jan: piano's helder en mooi laten klinken.
Resultaat
Het resultaat is een duidelijke en herkenbare identiteit voor een pianotechnicus, die nog steeds in gebruik is en die er na al die jaren nog steeds modern en bij de tijd uitziet. Een goed gedane investering dus. Die lang meegaat. Net als een goede piano.